شرایطی که یک ازدواج خوب باید داشته باشد چیست ؟

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

شرایطی که یک ازدواج خوب باید داشته باشد چیست ؟

۷۳۲ بازديد
۵٫۰
۰۱
 

ازدواج

ازدواج را میتوان پدیده‌ای معرفی کرد که سرشار از احساسات متفاوت مانند ترس ، هیجان ، کنجکاوی ، علاقه تردید و … است . شاید دهه های پیش ازدواج ها هرگز به پیچیدگی و سختی الان نبود و تنها به روش سنتی شکل می گرفت که آمار موفقیت نیز آن بسیار بیشتر بود . اما دگرگونی های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و پیچیدگی های زندگی نسب من امروزی شرایطی را ایجاد کرده است که ازدواج به یک مقوله پیچیده جوانب و حواشی بسیار تبدیل شود که نتوان مسئله ازدواج را به سادگی گذشته مطرح و مورد آن تصمیم گرفت .

کیدها و حساسیت هایی که مورد ازدواج مطرح است به دلیل آمار لای طلاق جامعه میشد . آماری که هشدار می دهد بررسی مسئله ازدواج ها نیازمند توجه بیشتر به همه لایه ها و جوانب مختلف آن است قابل انکار نیست که روز به روز انسان ها و شخصیت آنها حال پیچیده شدن می شد پیچیدگی هایی که شناخت آنها را مشکل روبرو می کند و چنین به نظر می آید که پیش تر رفتن دنیای من امروزی به لایه های شخصیتی انسان ها افزوده می شود و همین امر تناسب بین انسان ها را سخت تر کرده است .

کنار این مسئله ، گسترش روابط اجتماعی و دنیای الکترونیک ، دیدگاه مردم به زندگی مشترک ، اهداف و خواسته های افراد مورد همسر و ازدواج ها بسیار تغییر کرده است چنان که هر روز شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج هستیم .

پاسخ به سوالات :

هرگاه سخن از ازدواج به میان می آید هزاران سوال ذهن افراد نقش می بندد که هرکدام به جنبه خاصی از ازدواج اشاره دارد . برخی از این سوالات شامل موارد زیر هستند . هدف از ازدواجهای امروزی چیست ؟ بهترین زمان ازدواجی موفق چه زمانی است ؟ بهترین شرایط برای ازدواج ها چیست ؟ مهمترین معیارها ازدواج چه هستند ؟ چه چیزهایی می توانند ضامن ازدواجی موفق شند ؟ چگونه فرد مناسب خود را برای ازدواجی موفق پیدا کنیم و … .

اینها سوالاتی هستند که ذهن ما را مورد ازدواج حتما به خود گیر خواهند کرد شاید به برخی از آنها بتوان به سادگی پاسخ داد اما قطعاً سوالاتی هستند که پاسخ آنها نمی تواند ساده و ابتدایی شد سوالاتی که نیازمند دانش کافی ، مهارت و تجربه این ره هستند ، برای مثال تناسب بین شخصیت افراد که آیا می توانند کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز و تعالی داشته شند یا خیر . تشخیص این مسئله گاه از قت تشخیص فرد خارج و دچار نوعی گمراهی میشود .

این جا میتوان به اهمیت مشاوره قبل از ازدواجی پی برد . کارشناسان و روانشناسانی که خصوص مشاوره خانواده ، ازدواج ها و روابط اجتماعی فعالیت می‌کنند بر اثر کسب دانش و سال ها تجربه این زمینه و بر اساس اصول علم روانشناسی خصوص انسان ازدواج ها و روابط بین انسانی می توانند تشخیص فاکتورهای اصلی شخصیت افراد و سنجش این فاکتورها و معیارها تشخیص دهند که آیا سازگاری لازم و کافی می تواند بین دو تیپ شخصیتی شکل بگیرد یا خیر . از این رو می‌توان قبل از تصمیم گیری شرکت جلسات مشاوره ازدواجها به نتیجه بهتری دست پیدا کرد .

 


بیشتر بخوانید:دغدغه های ازدواجهای جوانان چیست ؟


شرایط ازدواج

شرایط ازدواج یکی از جنبه های مورد بحث زمینه ازدواجها میشد که شامل جنبه های اجتماعی ، اقتصادی و شخصیتی خاص خود میشود . شرایط ازدواج مورد دختران پسران تفاوت‌ های خاص خود را دارد اما مواردی نیز دارای نقاط مشترک هستند همینطور شرایط ازدواجی از فردی به فرد دیگر متفاوت است . شرایط ازدواج را میتوان از جنبه دیدگاه فرد برای انتخاب همسر و یا شرایط خود فرد برای اقدام به ازدواج بررسی کرد .

شرایط ازدواج را هرگز نمی‌توان برای شخصی دیکته کرد و نمی‌توان گفت شخص داشتن موارد خاصی می تواند مورد ازدواج اقدام کند . همانگونه که شاهد هستیم برخی داشتن شرایط به ظاهر ایده‌ آل موفق به ازدواج نشده اند حال آنکه فردی شرایطی نه چندان مطلوب توانسته است تشکیل خانواده دهد . از این رو شرایط ازدواج برای یک فرد می تواند ساده و قابل وصول و برای دیگری سخت و پیچیده شد اما به طور کل مورد ازدواجها یک سری شرایط و ایده آل ها و ملاک ، به صورت پیش فرض برای تشکیل یک ازدواجی موفق وجود دارد .


بیشتر بخوانید:معیار زنان برای همسر آینده


انواع شرایط ازدواج

برخی از این شرایط به ویژگی های فردی شخص بر می‌گردد و برخی دیگر به شرایط اجتماعی و مادی او مربوط است . از مهم‌ترین شرایط ازدواجها که هم مورد پسران و هم مورد دختران صدق می کند و می توان گفت اولویت هستند می توان به بلوغ فرد اشاره کرد . این بلوغ شامل بلوغ جنسی ، فکری و بلوغ اجتماعی می شد ، یعنی فرد ید کاملا از نظر روحی روانی و شخصیتی پذیرای زندگی مشترک شد ، بتواند مسئولیت‌ زندگی مشترک را به ستی بپذیرد ، مهارت زندگی را خود احساس کند ، علاقه و تمایل به خانواده و تشکیل زندگی مشترک را داشته شد ، ک ستی از چیستی زندگی مشترک و تعهدات آن داشته شد و بتواند کنار زندگی مشترک نقش اجتماعی خود را جامعه به ستی ایفا کند .

بدون شک زمانی که فرد بلوغ لازم را موارد گفته شده پیدا نکند شرایط ازدواجها را نخواهد داشت . از شرایط ازدواج می توان به جنبه مادی آن اشاره کرد . منظور از جنبه مادی صرفا پول و آمد نمی شد . از شرایط ازدواج مادی که امروزه توقعات افراد مطرح است می توان به داشتن زییی ظاهری ، موقعیت اجتماعی ، موقعیت شغلی ، تحصیلات ، آمد و مورد پسران خدمت سرزی اشاره کرد .

موارد گفته شده از جمله شرایط ازدواج می شد که به طور معمول مورد انتظار هستند . اما مواردی نیز شرایط ازدواجها نسبی و سلیقه میشود یعنی ممکن است تحصیلات و یا میزان آمد برای طرف مقابل شرایط ازدواج مطرح نشد و کید او بر تناسب شخصیتی و فرهنگی شد و بر عکس … .

 

 


بیشتر بخوانید:ویژگی های یک همسر خوب چیست ؟


ازدواجهای اینترنتی

ازدواج اینترنتی یکی از شیوه های ازدواج است که گسترش دنیای مجازی ، روز به روز شاهد افزایش آن هستیم ازدواجهای اینترنتی کنار خود مزایای و معایبی را خود به همراه دارد . مسفانه بیشتر افراد ازدواجهای اینترنتی را آشنایی اینترنتی اشته می گیرند .

هرگز نمی توان منکر شد که ازدواجهای اینترنتی دامنه آشنایی فرد افرادی که همسو اهداف و مسیر زندگی او هستند را بیشتر می کند مانند افرادی که انجمن های نویسندگی مجازی هستند و یکدیگر آشنا می‌شوند و یا برای مثال زمانی که دو پزشک یک سایت یا انجمن علمی آشنا می شوند . به طور معمول مشکلی که مورد ازدواج اینترنتی وجود دارد این است که افراد سعی نمی‌کنند که رابطه خود را به سمت دنیای واقعی سوق دهند و آن را مسیر ست هدایت کنند چارچوب ست به شناخت لازم از طرف مقابل دست پیدا کنند .

نکته :

نکته حائز اهمیتی که مورد ازدواجهای اینترنتی و به طور کلی آشنایی هایی که فضای مجازی صورت می گیرد وجود دارد این است که بسیاری از افراد ، شخصیت و موقعیت آنها انتزاعی می شد و به دنل این می‌تواند مواردی مانند سوء استفاده ، کلاهبرداری و اخاذی ، آزار و اذیت جنسی و روحی شکل بگیرد . ازدواجهای اینترنتی می تواند توجه به توسعه جهانی ، یکی از شیوه‌ های موفق ازدواجی شد به شرطی که رعایت اصول و تحت شرایط صحیح کنترل و هدایت شود .

یعنی فرد پس از آشنایی فضای مجازی طرف مقابل ، زمانی که احساس کرد او تناسب است و ملاک های اولیه یکدیگر را دارند ، رابطه را به سمت رابطه واقعی دنیای حقیقی سوق دهد و منطق آن را پیش ببرد .


بیشتر بخوانید:تهدید ها و فرصت های ازدواجهای اینترنتی چیست ؟


ازدواج سنتی

ازدواجهای سنتی اصیل ترین ، معمول ترین و معقول ترین شکل و شیوه ازدواجها جامعه ما بوده است که هنوز هم توجه به من شدن زندگی ها و توسعه جهانی طرفداران خود را دارد . ازدواجهای سنتی همواره نکات مثبت خود را از گذشته کنون به همراه داشته است . ازدواجهای سنتی معمولا فرد هرگز به قصد سرگرمی و یا برقراری ازدواج ها و رابطه موقت پیش قدم نمی شود و چون ازدواجهای سنتی نقش اصلی ازدواج و مقدمه آن بر عهده خانواده ها می شد ، رابطه مسیری منطقی و رعایت اصول پیش می رود .

اعتقاد برخی بر این است که توجه به تحولات فرهنگی ، اجتماعی و تغییر سبک زندگی دیگر نمی‌توان به ازدواجهای سنتی تکیه کرد . ید گفت که ازدواجهای سنتی طول زمان انعطاف خود را ثابت کرده است یعنی می توان قالب ازدواجهای سنتی و اصول و پایه‌ های ارزشمند آن به اقتضای تحولات فرهنگی و نیاز های موجود ، انعطاف لازم را مورد آن به خرج داد . به این معنا که مقدمه ازدواجهای سنتی ایجاد فرصت آشنایی کافی به صورت دوران نامزدی یا حتی خارج از فضای نامزدی تحت رضایت خانواده ها دو طرف ارتط بیشتری را برا کسب شناخت لازم از یکدیگر برقرار کند به نتیجه مورد نظر مورد داشتن تفاهم یکدیگر برسند .

 


بیشتر بخوانید:فواید ازدواجها سن پایین ،گذری به دیدگاه ها


بهترین شکل ازدواج

پس می توان گفت که اگر خانواده ها پروسه ازدواجهای سنتی انعطاف لازم را به خرج دهند و فرصت آشنایی و شناخت را به دختر و پسر بدهند ، هنوز هم ازدواجهای سنتی بهترین و اصولی ترین شکل ازدواجها می شد و می توان گفت تنها نکته منفی که مورد ازدواجهای سنتی وجود دارد این است که برخی از خانواده ها فرصت آشنایی را به زوج نمی‌دهند و بلافاصله رابطه را رسمی میکند که این امر عث می‌شود دختر و پسر بدون شناخت و بدون ایجاد علاقه اولیه لازم ، گیر یک رابطه جدی شوند که ممکن است پس از آن مشکلاتی مانند عدم تفاهم و علاقه بروز کند مسئله ای که مورد ازدواج های سنتی ضرورت دارد مشاوره قبل از هر ازدواجی میشد ، کارشناس متخصص زمینه مشاوره خانواده میتواند راهنمایی زوج مسیر ست آن را به سمت ازدواجی موفق هدایت کند .


بیشتر بخوانید:ازدواجهای سالم و پایدار چگونه است ؟


سایت ازدواج

سایت ازدواج یکی از فعالیت‌ هایی است که زمینه ازدواجهای اینترنتی صورت گرفته است به این صورت که افراد ثبت نام این سایت ها و ارائه بیوگرافی مختصری از خود داوطلب آشنایی یکدیگر می شوند . نکته مهمی که مورد سایت ازدواج ها وجود دارد این است که اکثریت این سایت ها مجوز قانونی فعالیت ندارند و سایت ها نامعتبر و به دور از قوانین و اصول لازم هدایت می‌شوند به همین دلیل بیشتر شخصیت ها سایت ازدواجهای انتزاعی و به قصد سرگرمی میشد .

همچنین برخی از آشنایی ها سایت ازدواج به مواردی مانند تجاوز جنسی ، کلاهبرداری ، اخاذی تهدید و … ختم می شود چرا که همانطور که گفته شد اکثریت این سایت‌ ها مجوز لازم را ندارند و هدف مدیران این سایت ها تنها کسب آمد می شد و اهمیتی به فعالیت کاربران نمی‌دهند . به گفته رئیس مرکز پلیس ف تنها سایتی که به صورت رسمی و قانونی این مورد حال فعالیت می شد و فعالیت آن مورد یید مقامات مربوطه قرار گرفته است و از فیلتر های مشخص عبور کرده است سایت ازدواج سامانه ملی همسان گزینی می شد و تنها فعالیت ها و قوانین این سایت توانسته است تأییدیه لازم را کسب کند .


بیشتر بخوانید:محیط های سالم برای دوست یابی


 

هدف از ازدواج موقت

تحقیقی که مورد افراد دارای عضویت سایت ازدواج صورت گرفته است به گفته اکثریت آنها بیشتر آشنایی ها به قصد سرگرمی و برقراری ازدواج موقت میشد و همینطور آن حجم بسیاری از اطلاعاتی که فرد از خود معرفی می کند وغ می شد و حتی بسیاری از موارد از اسم مستعار استفاده می‌کنند و برخی افراد داشتن چندین اکانت این سایت‌ ها پی فریب دیگران و کلاهبرداری می شند .

اما نمی توان منکر شد ازدواج موفق به خصوص سایت معتبری مانند همسان گزینی نیز صورت گرفته است . ازدواج هایی که آن شخصیت افراد کاملاً واقعی بوده و بنا به دلایلی نتوانسته اند فرد مناسب خود را دنیای واقعی آشنا شوند و هدایت آشنایی اینترنتی خود مسیر ست به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده اند .


بیشتر بخوانید:ازدواجهای سفید و عواقب آن چیست ؟


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را زمینه مشاوره آنلاین ازدواج موفق به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : ۸ Essentials for a Healthy Marriage – Becoming Minimalist

 

شرایطی که یک ازدواج خوب ید داشته شد چیست ؟

 

9099072025

    

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.