اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان میشود؟

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان میشود؟

۷۰۵ بازديد
۵٫۰
۰۱
 

از اختلال دو قطبی به عنوان اختلال خلقی یاد میشود. اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی برای خود فرد آزار دهنده است. اطرافیان نیز ثیر این اختلال قرار میگیرند. زمانی خوش اخلاق، نرم و گذشت و زمانی دیگر پرخاشگر و کینه توز. خود فرد نیز از این تغییرات رفری بخوبی آگاه است اما کنترل رفرهایش ناتوان میشد.ولی به رفرهایش به دیده بیماری نگاه نمیکند. زمانی عاشق و شیدا و زمانی فارق و تنها. هیجان فراوان شروع به کاری میکند اما به اتمام نرسیده اسیر این اختلال شده و کار را ترک میکند. کارهای نیمه تمام، جدایی از همسر یا معشوقه برایش عذاب آور است خود نیز دلیل این رفرهایش را نمیداند. تصمیم میگیرد روحش را مهار کند. ز به نوع دیگری زندگی را شروع میکند و نیمه راه دوره افسرده و رها میشود.

اختلال دو قطبی

صورت مشاهده چنین رفری حتما مشاوره روانشناسی او را از اختلالی که دارد آگاه کنید. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند اگر میان افراد خانواده چنین کسی را دارید خودن نیز از مشاوره غافل نشوید. رفر افراد خانواده چنین فردی ید از روی آگاهی شد. او را ک کنند و کمک کنند راه مان پیش بگیرد. او به دلیل اختلالات رفری از خواسته ها و علایق خود رنج میبرد. او فردی دو شخصیتی میشود. فردی که سرگم رفر ناخواسته خویش است. او دچار اختلال شخصیت شده است. او نمیداند چه چیزی را برای همیشه دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد. او دچار اختلال دو قطبی یا مانیا شده است.

علائم اختلال دوقطبی

علائم اختلال دو قطبی عرتند از : رها کردن معشوقه ای که از سویدای جان دوست دارد. رها کردن هنر،  ورزش یا شغلی که علاقه مندی فراوان شروع کرده است. از دیگر علائم اختلال دو قطبی رها کردن تحصیلات است. او بیشتر موارد به دنل مقصر میگردد و چرخه رفری خود مقصرهایی که ذهنش ساخته بدخلقی و پرخاشگری میکند. از علائم اختلال دو قطبی علاقه به تنهایی است. او دوست ندارد جمع حاضر شود. به ما وابستگی مفرط دارد و بیشتر ترسو ر می آید. اما همین فرد ترسو زمانی هم جرئت به خرج داده و دیگران گیر میشود و به ضرب و شتم میپردازد. بیشتر نا امید است و حرف از خودکشی میزند. حتی اقدام به خودکشی نیز میکند. اما نا امید نشید. این اختلال مان دارد.


بیشتر بخوانید: 


تعریف اختلال دو قطبی

تعریف اختلال دو قطبی ازنامگذاریش پیدا است. تعریف اختلال دو قطبی میتوان گفت : اختلال خلقی که ثابت نیست و تغییر میکند. دیگر تعریف اختلال دو قطبی گاه افسرده بودن و گاه پرنشاط وافر بودن است که به حالت دوم مانیا گفته میشود. این اختلال به سه دوره شدید، متوسط و خفیف تقسیم میشود. حالت شدید ممکن است دچار بهت نیز شود. این حالت حرف نمیزند و فقط به یک نقطه خیره میماند. که دارو وگاه بستری شدن بهبود می یابد. بطور کلی دوران زندگی این افراد به دو دوره افسردگی و یا شیدایی میگذرد. دوران افسردگی کم تحرک و بی انرژی و دوران شیدایی پر انرژی و پرتحرک. دوران افسردگی تمایل به انجام هیچ کاری حتی نظافت شخصی ندارند و دوران شیدایی شادمانه به آرزوهای دور و از جامه عمل میپوشانند.

ابتلا به اختلال دو قطبی

ابتلا به اختلال دو قطبی احتمال میرود ژنتیکی شد. ابتلا به اختلال دو قطبی اثر فشارهای روحی فراوان زمان کودکی یا رداری ما هم ممکن است بوجود بیاید. کودکانی که دچار تعرض جنسی یا جسمی بوده اند نیز معرض چنین بیماری هستند. این بیماران ید مدارا کرد چون تصمیم ها و خلقشان کنترلشان نیست. مگر مداوا شوند.

 


بیشتر بخوانید: 


نشانه های اختلال دو قطبی

نشانه های اختلال دو قطبی  او اکتیو بودن است. یعنی انرژی فراوان داشتن. ذهن آنها همیشه مشغول است. اتفاقا بسیاری از این افراد هوش و آگاهی فراوان هستند. از نشانه های اختلال دو قطبی گاهی نظیف و گاهی به هم ریختگی ظاهری است. آنها ممکن است خاطره ای را فراموش کنند و زمانی دیگر به یاد بیاورند. عدم تمرکز، خود بزرگ بینی و انگیزه لا زمان مانیا این افراد دیده میشود. آنها ممکن است خاطراتی را تعریف کنند که هیچگاه اتفاق نیفده. این صورت نید به آنها بهن وغ گفتن زد. آنها هرکسی را یا بد بد میدانند یا خوب خوب. اما همین تفسیر از دیگران زمانی دیگر ممکن است برعکس شود.

تصمیم های بلند پروازانه میگیرد و خود محور است. همین حالت اگوئیسم عث شکست تصمیم های بلند پروازانه اش دارد. او مغرور است. اما تمام این حالت ها زمان افسردگی برعکس و وارونه میشود. او به شدت تلقین پذیر است و اجازه میدهد برخی موارد دیگران به جای او فکرکنند و تصمیم بگیرند.

مشکلات اختلال دو قطبی

مشکلات اختلال دو قطبی فقر، تنها ماندن و سرگمی است. از دیگر مشکلات اختلال دوقطبی نگرانی و پریشانی خانواده و خود برای اقدام به انتخاب است. فرد بیمار شغل ثابتی نخواهد داشت. امیدوارانه نمی اندیشد. مدام خاطرات بد گذشته سیر میکند و نمیخواهد آنها را از ذهنش دور بریزد. برخی اوقات به شدت بد بین و کج خلق میشود. کوچکترین خاطره تنبیه زمان کودکی او را آزار میدهد و همیشه آنها را ذهن خود مرور میکند. مهر طلب است اما چون تغییرات رفری شدید دارد اطرافش دوسن کمی دیده میشوند. متکی به خود نبوده و نیاز به حمایت عاطفی و مالی دیگران دارد.

 


بیشتر بخوانید:


مان اختلال دو قطبی

مان اختلال دو قطبی پس از مشاوره و تشخیص نیاز به مراجعه به روانپزشک دارد. روانپزشک تجویز داروهای تثبیت خلق به او کمک میکند تفسیرش از زندگی و اطرافیان یکسان شود. داروهای آرامبخش از افسردگی او پیشگیری میکند. ممکن است بیمار نیاز به بستری شدن و مراقبت های ویژه نیز داشته شد. روان مانی نیز همراه دارو مانی ضروری است. رفر افراد خانواده بسیار مهم است. آنها به جای طرد کردن ید او را حمایت کنند. این افراد چون دچار کم خوابی میشوند بهتر است داروهای خود را به موقع مصرف نمایند. هر گونه مصرف خودسرانه دارو ممکن است به بیماری فرد شدت ببخشد. خانواده های محترم   نیز محیط خوبی برای استراحت او فراهم نمایند هنگام استراحت دچار استرس و بدخوابی نشود.

زهم کید میکنیم این بیماری مان میشود. پس به جای نا امیدی او را دوست بدارید، ک و کمک کنید راه مان را بخوبی بپیماید و از زندگی لذت ببرد. به یاد داشته شید همه رفر های بیمار از نظر خودش موجه و ست است. برای مان ابتدا روانشناس و مشاور ید او را از وضعیت روحی و رفری آگاه نمایند بداند بیمار است. اگر نداند بیمار است به مان تن نمیدهد. خوشبخنه این بیماری دارو و روان مانی قابل کنترل است و بیمار میتواند مصرف دارو به زندگی عادی خود ادامه دهد.

سوالات متداول

اختلال دو قطبی روابط جنسی نیز ثیر دارد؟

بله اوگاهی فعالیت جنسی شدیدی دارد و گاهی حالت خاموش به سر برده و هیچ تمایل جنسی ندارد. روابط عاطفی او نیز چنین حالتی دارد گاهی احساس نیاز شدید به ارتط عاطفی نشان میدهد و گاهی برعکس.

آیا لازم است محیط خانواده از بیماری او صحبت شود؟

خیر همین ق که افراد خانواده بدانند او چگونه رفر کنند کافی است. صحبت مورد بیماری را به عهده مشاوران و روانشناسان بگذارید.

آیا این بیماری ممکن است به نسل های بعد او انتقال یابد؟

بله امکان دارد ولی حتمی نیست. ریشه ژنتیکی دارد اما هنوز ژن خاصی برای آن کشف نشده است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را زمینه مشاوره آنلاین ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Understanding Bipolar Disorder 

 

اختلال دو قطبی چیست و چگونه مان میشود؟

از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.