۱۵ راهکار خواباندن کودک یک ماهه تا دوساله

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

۱۵ راهکار خواباندن کودک یک ماهه تا دوساله

۶۷۸ بازديد
 
5 / 5 ( 1 امتیاز )

برای بعضی والدین، خواندن کودک تبدیل به چالش بزرگی شده و عده ای را هم نگران می کند به طوری که گاهی برای اختلال خواب کودکشان به پزشک مراجعه می کنند. والدین عزیز می دانند که نخوابیدن کودک چه مشکلاتی برای او پی دارد . جالب است بدانید هورمون ملاتونین شب بیشتر از روز ترشح شده و عث خواب آلودگی می شود. اگر این هورمون بدن کودکان ترشح نشود، کودک بیخواب شده و نتیجه نمی تواند به خوبی رشد کند و علاوه بر این بدن او مستعد بیماری خواهد شد.

به همین دلیل خواندن کودک اهمیت بسیاری دارد. اگر فکر می کنید کودک شما کم خواب شده یا خیلی سخت می خوابد می توانید مشاوره کودک مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که میزان خواب کودکن روز طبیعی است یا خیر.

میزان خواب کودک روز چند ساعت است؟

برای اینکه بدانید کودک شما به اندازه کافی می خوابد به این موارد دقت کنید:

خواب نوزاد ۱ ماهگی:

نوزاد از بدو تولد ۱ ماهگی ید ۱۸ ساعت بخوابد. این میزان طول روز حدود ۹ ساعت و شب نیز ۹ ساعت خواهد بود. خوابیدن نوزاد بسیار مهم است و ید آن را به دقت بررسی کنید.

متوسط خواب کودک ۱ ۴ ماهه :

کودکان ۱ ۴ ماهه به طور متوسط حدود ۱۷ ساعت می خوابند که این میزان خواب طول روز حدود ۸ ساعت و شب حدود ۹ ساعت است. البته بسته به نوزادان این میزان میتواند روز و شب متغیر شد. ولی کل اگر این دوره خوابشان کمتر از ۱۲ ساعت شد ید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

متوسط خواب کودکان ۴ ماهه یه ساله :

کودکان ۴ ماه یک سال معمولا ید ۱۲  ۱۵ ساعت بخوابند. که این میزان خواب روز حدود ۵ ساعت و شب حدود ۱۰ ۱۱ ساعت خواهد بود. اگر میزان خواب کودکن این دوره کمتر از ۱۰ ساعت شد غیر طبیعی است و ید به پزشک گزارش داده شود.

متوسط خواب کودکان ۱۲ ماهه ۲ ساله

کودکان یک دو سال ید حدود ۱۴ ساعت بخوابند که از این میزان حدود ۲ ساعت آن طول روز و مابقی طول شب است. اگر کودکن روزها یا شب ها این میزان خواب را ندارد یا طول روز و شب متوسط کمتر از ۸ ساعت می خوابد به دنل راه حل شید.

خواب کودکان ۳ ساله ۶ ساله

کودکان ۳ ۶ سال ید حدود ۱۱ ساعت شنه روز بخوابند  که از این میزان حدود ۱ ساعت روز و ۱۰ ساعت شب است. این دوره معمولا خواب کودک به حالت طبیعی خواهد آمد. اگر این میزان کمتر از ۸ ساعت بود غیر طبیعی است.

کودکان ۶ سال به لا

کودکان ۶ سال به لا، میزان خواب شنه روز حدودا ۱۰ ساعت خواهد بود که این میزان خواب روز حدود ۱ ساعت و شب حدود ۹ ساعت است.

 

آیا خواندن کودک روی پا عوارضی دارد؟

خواندن کودک روی پا یکی از روش های مرسومی است که والدین برای خواب کودکشان انجام می دهند. اما سوال اینجاست که خواندن روی پا عوارضی برای کودک دارد یا خیر؟

خوب چون این نوع خواندن رایج است نمی توانیم از شما بخواهیم که این کار را نکنید. خوب حق هم دارید چون به نظر ساده ترین راه است و عین حال می توانید خودن هم کمی استراحت کنید و نیازی به بغل کردن و راه بردن بچه نیست. اما بهتر است این کار را نکنید یا کمتر انجام دهید. زیرا بچه شرطی می شود و به این موضوع عادت می کند و هیچ شرایطی نمی توانید او را بخوانید.

تکان های شدید برای کودک خطرناک است

خواندن کودک روی پا عوارض دیگری نیز دارد. توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد که تکان های شدید پا برای خواندن بچه روی عروق کودک ثیر منفی دارد. این موضوع روی سیستم تنفسی کودک آسیب جدی می رساند. مخصوصا زمانی که نیمه شب بیدار می شود هرگز او را تکان شدید ندهید. سعی کنید همان تخت خودش او را آرام کنید. یا مدتی او را بغل کنید بغلن آرام گیرد.

راهکار خواندن کودکان یک دو ساله کدام است ؟

  1. لالایی خواندن

بهترین روش خوانیدن کودک لالایی خواندن است. این لالایی ها هر چه آرام تر و زی تر شد بیشتر روی روح و روان کودک ثیر خواهد داشت. پس نکته مهم این است که از لالایی های زی و گوش نواز استفاده کنید. حین لالایی خواندن سر او را نوازش کنید.

  1. به تغذیه کودک توجه کنید

ابتدا او را سیر کنید و مطمئن شوید جای او تمیز است. اگر احساس می کنید تغذیه کودک شما زیاد است ید قبل از بیدار شدن او و زمانی که حس می کنید خواب است به او غذا بدهید. زیرا اگر از خواب بیدار شود خواندن مجدد او کار سختی خواهد بود.

  1. کودک را آغوش بگیرید.

سعی کنید قبل از خواب، کودک را آغوش بگیرید. نوازش کردن او و آغوش گرفتن او بسیار مهم است. مدتی او را آغوش بگیرید او را گرم کنید. این حالت سرعت خواب او را بیشتر خواهید کرد. این کار شما علاوه بر اینکه حس امنیت را به کودک می دهد عث می شود خواب راحتی داشته شد.

  1. کنار کودک بخوابید

بهترین روش خواندن کودک این است که خودن مدتی کنار او بخوابید. کودک وقتی احساس می کند که کنارش هستید احساس بسیار خوبی کرده و آرام آرام می خوابد. تنها گذاشتن او زمان خواب عث می شود که ضمیرش خراب می شود. به همین دلیل گفته می شود که چند ماهگی او را کنار تخت خودن بخوانید.

  1. اق را نیمه ریک کنید

سعی کنید کنار کودک تنها یک چراغ شب خواب روشن شد. حدالامکان محیط و نورپردازی زییی برای اقش نظر بگیرید خواب راحت تری داشته شد.

  1. ماساژ دادن کودک

زمانی که کودک خسته می شود یک لش برای او بیاورید و خودن گوشه لش بخوابید و از او بخواهید که کنار شما بخوابد. سپس او را آرام آرام ماساژ دهید. این کارن به شدت او را خسته و بی حس کرده و او را می خوانید.

  1. قصه بگویید و شعر بخوانید

برای کودکان لای ۲ سال قصه گفتن و شعر خواندن یکی از رموز موفقیت زندگی است. سعی کنید برای او کب های زی بخوانید آن هم لحن آرام و شمرده شمرده. لحن شما خواندن کب بسیار خواب کودک موثر خواهد بود.

  1. برای او موسیقی پخش کنید

سعی کنید یک موسیقی ملایم پخش کنید. موسیقی روح و روان کودک ثیر زیادی خواهد داشت.

  1. او را بغل کنید و راه ببرید

اگر همه این کار ها را کردید و او نخوابید سعی کنید نور خانه را کم کنید و بعد او را بغل کنید و او را راه ببرید. به زودی آرام میشود و می خوابد.

  1. کودک حرف بزنید و به او آرامش دهید

کودک شما را لمس می کند. شما را حس می کند و صدای شما را می شنود. شنیدن صدای شما روی او به شدت ثیر گذار است.

  1. برنامه ریزی کنید

والدین عزیز ید برای نوزاد برنامه ریزی دقیقی داشته شید. مثلا راس ساعت ۱۰کودک شما ید بخوابد و اگر دیر کند و دیر به تختخواب برود جریمه خواهد شد. این برنامه ریزی مثل برنامه روتین برای او ماندگار می شود و پس از مدتی دیگر نیاز نیست مدام مراقب خواب او شید.

  1. از پوشک مناسب استفاده کنید

بهتر است پوشک شب و صبح کودکن متفاوت شد. سعی کنید از پوشک مخصوص شب استفاده کنید کودک نیز راحت تر بخوابد.

  1. خواب نیمروزی را فراموش نکنید

سعی کنید که کودک خود را بعد از ظهرها بخوانید. اگر کودک نتواند طول روز بخوابد ممکن است ساعت خوابش شب به هم بخورد و بیشتر بخوابد و صبح کسل و خسته از خواب بیدار شود.

  1. حمام کودک مهم است

اگر کودک کثیف شد قطعا خواب راحتی نیز نخواهد داشت. پس سعی کنید حداقل هفته ای سه ر او را به حمام ببرید. این کار علاوه بر پاکیزگی، او را برای خوابی راحت آماده می کنید.

  1. ثیر شیر خوردن برای کودک

شیر ما مهم ترین دلیل برای حفظ تنستی کودک است. اما سعی کنید قبل از خواب حتما به او شیر دهید حتی اگر کودکن غذا می خورد و شیر شما را دوست ندارد سعی کنید کمی شیر گرم به او بدهید. این کار علاوه بر مین نیازهای ضروری بدن، خواب راحتی به او هدیه خواهید داد.

مهم ترین نکات ره خواندن کودک چیست؟

  • اول اینکه بهتر است کودک تختخواب خودش بخوابد.
  • دور تختخواب او ید خلوت شد یعنی بتواند به راحتی تختخوابش راحت شد و غلت بزند.
  • دمای اق کودک ید ۱۸ جه شد. نه زیاد گرم و نه زیاد سرد شد.
  • کودک را تختخوابش روی شکم نخوانید. سعی کنید او را به پهلو بخوانید.

بعضی موارد مشاوره کودک و نوجوان هم  این زمینه می تواند به شما کمک زیادی کند.

 

اشتهاتی که والدین خواندن کودک می کنند چیست؟

  1. بیش از حد او را تکان می دهند.
  2. وقتی کودکشان گریه می کند به سرعت او را بغل می کنند.
  3. نداشتن نظم خواب و نبود یک برنامه ریزی ست روال خوابیدن
  4. گذاشتن شیشه شیر یا وسایل اسب زی کنار تخت کودک
  5. کودک تختخواب والدینش بخوابد( کودک به هیچ عنوان نید رختخواب والدینش بخواهد. وسایل خواب کودک ید جدا شود زیرا بدن او مستعد بیماری است)
  6. پستونک مدام دهانش شد. ( استفاده از پستونک مواردی که کودک به هیچ عنوان ساکت نمی شود ست و جایز است اما اینکه مدام دهان او شد مخصوصا زمان خواب، ست نیست زیرا راه های هوایی کودک از طریق دهان بسته می شود واگر آب گلویش بپرد کار را برای شما سخت خواهد کرد. )
  7. کودک را طاق ز بخوانند ( این اشته است. کودک حدالامکان ید کمی سرش لا شد و به پهلو بخوابد. سعی کنید اگر کنار او هستید او را این پهلو به آن پهلو کنید) .

سوالات متداول

دلایل بیدار شدن کودک طی شب چیست؟

کودک ممکن است به دلایل زیر نیمه شب از خواب بیدار شود:

  • گرسنه و تشنه است.
  • بیمار است یا تب یا دل د دارد.
  • مضطرب است. خواب بد دیده است.
  • دوره دندان آوردن است.

اگر فکر می کنید مدت زمان این شب بیداری بیشتر شد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

کودک از چند سالگی ید از والدین جدا بخوابد؟

کودک ید از ۳ سالگی به بعد اقش جدا شود. حتی بهتر است قبل از آن اینکار انجام شود زیرا ممکن است این سن معنی ترس و ریکی را متوجه نشود و طی این مدت نیز عادت می کند. ولی اگر سن او لاتر رود ترس های او بیشتر می شود و از طرفی هم عادت به انجام چنین کاری ندارد.

عوارض دیر خوابیدن کودک چیست؟

خوابیدن کافی کودک شرط اول برای رشد اوست. دیر خوابیدن کودک عوارض بسیار زیادی دارد.

  • دیر خوابیدن کودک خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.
  • اگر کودکن دیر بخوابد مواد سمی بدن او تجمع پیدا کرده و کودک دیگر تمایلی برای صبحانه خوردن نخواهد داشت.
  • کودکانی که خواب کمتری دارند معمولا به لحاظ قدی کوهتر خواهند شد.
  • بی نظمی خواب عث می شود که احتمال افسردگی کودک لا می رود.
  • اختلالات یادگیری نیز یکی از عوامل مهم دیر خوابیدن کودک است.
  • کودکانی که دیر می خوابند معمولا دوران بلوغ چهره اش عوض شده و به قول معروف زودتر از دیگران پیر خواهد شد.

 

 

۱۵ راهکار خواندن کودک یک ماهه دوساله

از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.