بهترین زمان ازدواج چه سنی است ؟

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

بهترین زمان ازدواج چه سنی است ؟

۷۳۰ بازديد
۵٫۰
۰۱
 

بهترین زمان ازدواج

بهترین زمان ازدواج همان طور که پیش از این نیز گفته شد به معیارها و ملاک های مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان سن خاصی را برای آن نظر گرفت . بهترین زمان ازدواج زمانی است که فرد چند معیار کلی را خود تشخیص دهد این معیارها شامل بلوغ جنسی و جسمی ، بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی می شد ، که هر کدام از این سه مورد خود موارد بسیاری را شامل می شود .

بهترین زمان ازدواج به طور حتم از فردی به فرد دیگر متفاوت می شد و همینطور مورد پسران و دختران متفاوت است . بهترین زمان ازدواج را از دیدگاه های مختلف می توان مورد بررسی قرار داد و همین طور برای شرایط مختلف نظر گرفت ، مانند بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام ، بهترین زمان ازدواج از نظر روانشناسی و یا مواردی مانند بهترین زمان ازدواج پس از طلاق یا بعد از فوت همسر و موارد این چنینی … . به طور کل بهترین زمان ازدواج زمانی است که شخص علاوه بر بلوغ جنسی به شناخت کافی از فردیت و هویت خود دست پیدا کرده شد به عرتی شخص به خودشناسی نسبی لازم ، برای تشخیص مصلحت خود و ک چیستی زندگی مشترک  پیدا کرده شد .

بهترین زمان ازدواج چه زمانی است ؟

بهترین زمان ازدواج زمانی است که فرد بتواند مصالح خود را تشخیص دهد ، قت تصمیم گیری را داشته شد ، به ثت روحی و عاطفی دست پیدا کرده شد ، بتواند اهدافی حقیقی و شفافی را برای زندگی خود نظر بگیرد و به چنان رشد شخصیتی دست پیدا کرده شد که بتواند مسئولیت هایی که همراه زندگی مشترک به وجود می آیند را بپذیرد . علاوه بر آن بتواند کنار زندگی مشترک روابط و فعالیت‌ های اجتماعی خود را کنترل کند و مسیر تکامل و تعالی قدم بردارد .


بیشتر بخوانید:معایب و محاسن ازدواج مرد سن لا


بهترین زمان ازدواج برای پسران

بهترین زمان ازدواج برای پسران چه سنی می شد ؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از پسران و خانواده‌ ها را گیر خود کرده است . اگر بخواهیم بهترین زمان ازدواج برای پسران را تعیین کنیم به طور حتم شرایط کنونی عوامل مختلفی بر این زمان ثیر می گذارد . امروز شاهد تغییر و تحول بزرگی سبک زندگی ، توقعات و تصورات از یک زندگی ایده آل و گسترش معیارهای مختلف برای انتخاب همسر هستیم ، از این رو بهترین سن ازدواج برای پسران را می‌توان زمانی نظر گرفت که فرد مواردی مانند بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی ، استقلال و توان مالی را داشته شد که بلوغ شخصیتی خود موارد متعددی را بر می گیرد مانند مسئولیت‌ پذیری ، متعهد بودن ، اقتدار و ثت عاطفی و … .

از آنجایی که  پسران به لحاظ شخصیتی دیرتر به بلوغ می رسند همینطور پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک و کل مسئولیت‌ پذیری برای آنان سخت تر است بهتر است زمانی که فرد خود تمایل به تشکیل زندگی مشترک ندارد تحت فشار قرار نگیرد . به طور کل از نظر روانشناسی بهترین سن ازدواج برای پسران رنج سنی ۲۷ ۲۹ می شد .

 


بیشتر بخوانید:سن ازدواج پسر و معیارهای آن چیست ؟


بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام

بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام به صورت حداقل سن و شرایط لازم برای ازدواج پسر و دختر بیان شده است . به طور کل اسلام سن دقیقی را برای ازدواج مناسب ، نظر نمی‌گیرد و جوانان را برای امر ازدواج به سن خاصی محدود نمی کند اما آیات و روایات بسیاری به امر پسندیده ازدواج و وجوه مختلف آن مستقیما اشاره کرده است و شرایط مناسب را برای بهترین زمان ازدواج بیان می‌کند .

برای مثال مورد بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام می‌توان به آیه‌ شش از سوره مرکه نساء اشاره کرد که خداوند این آیه چنین می فرمایند ” یتیمان را آزمایش کنید هنگامی که لغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به ک مسائل زندگانی خود آگاهی یافتید اموال شان را به آنان بدهید ” استناد به این آیه میتوان گفت بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام زمانی است که علاوه بر بلوغ جنسی ، قت تشخیص مصلحت خود را داشته شد و ک کافی را از زندگی مشترک و مسائل مربوط به آن داشته شد همچنین این آیه توجه به کلمه تمایل میتوان گفت که طبق کلام خداوند حتی صورت آمادگی جسمی و روحی کافی ازدواج ید خواست و رضایت فرد صورت بگیرد و هیچ اجر و تحمیلی آن دخیل نشد .

همینطور حداقل سنی که قرآن برای ازدواج دختران و پسران بیان شده است برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال می شد چرا که پسر و دختر پس از این سن به بلوغ جسمی میرسند اما همانطور که گفته شد این سنین ، سنین حداقل می شند یعنی پس از رسیدن پسر و دختر به سن ذکر شده ، وجود دیگر شرایط لازم محدودیت و مانعی برای ازدواج وجود ندارد .


بیشتر بخوانید:تست روانشناسی ازدواج چیست ؟


بهترین زمان ازدواج بعد از طلاق

بهترین زمان ازدواج بعد از طلاق نیز به هیچ عنوان قابل تعیین و تعمیم به تمامی افرادی که طلاق را تجربه کرده اند نمی شد . قطعا و طبیع هر جدایی و طلاقی پیامد های خاص خود را دارد و ثیرات روحی روانی خود را بر فرد میگذارد و بسته به شرایط طلاق و اینکه پروسه آن چق و چگونه طول کشیده است شدت آسیب روحی روانی که بر جای میگذارد متفاوت است .

بیشتر موارد که جریان طلاق نزاع ها و گیری های متعدد همراه است ثیرات مخرب آن بر فرد نیازمند طی دوران روان مانی میشد ، از این رو بهترین زمان برای ازدواج بعد از طلاق زمانی است که فرد کاملا از نظر روحی روانی احیا شده شد و خود کنار آمده شد و توانایی تشکیل زندگی مشترک جدید را خود احساس کند . یعنی دوره توان اعتماد کردن ، علاقه مند شدن ، مسئولیت پذیرفتن و … را خود ببیند .

نکته مهم این است که هرگز نید برای فرار از شرایط روحی دوران پس از طلاق یا لجاجت و حس انتقام جویی به ازدواج مجدد فکر کرد ، مشاوره خانواده بهترین راهنما این شرایط می شد از این رو میتوان از طریق مشاوره خانواده و روانشناسی و یافت مشاوره قبل از ازدواج آمادگی خود را برای تشکیل مجدد زندگی مشترک سنجید چرا که مسئله ازدواج مجدد پس از طلاق بسیار حساس میشد و هرگز نید آن را ازدواج اول مقایسه کرد .

 


بیشتر بخوانید:ازدواج اختلاف سنی زیاد


بهترین زمان ازدواج برای دختران

بهترین زمان ازدواج برای دختران نیز بع معیارهای خاصی میشد که بر اساس اصول روانشناسی تعیین شده اند . حداقل سنی که از نظر روانشناسی برای ازدواج دختران نظر گرفته شده است ۱۸ سالگی میشد و ازدواج های زیر ۱۸ سال برای دختران ازدواج زود هنگام می شد . اما طبق تحقیقات به  عمل آمده رنج سنی مناسب برای ازدواج دختران ۲۳ ۲۷ سالگی میشد و این میان ۲۵ سالگی سن طلایی برای ما شدن نامیده میشود .

اما جدای از تعیین عدد خاصی برای سن ازدواج دختران میتوان گفت که بهترین زمان ازدواج دختران زمانی میشد که فرد کسب بلوغ همه جانبه ( بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی ، بلوغ فکری ، بلوغ اجتماعی … ) توانایی تشکیل زندگی مشترک و آمادگی آن را خود ببیند و دیدی واقع گرایانه به زندگی مشترک نگاه کند چرا که بنا به ظرافت های روحی و لطفات احساسی نگاه  دختران به زندگی مشترک نگاهی فانتزی و سرشار از تصورات و خیال پردازی های رمانتیک است و اگر به رشد عقلی لازم نرسیده شند رو به رو شدن جدیت های زندگی مشترک دچار سرخوردگی و یاس میشوند از این رو میتوان مشاوره ازدواج آمادگی نسبی لازم فرد را برای تشکیل زندگی مشترک سنجید .


بیشتر بخوانید:خصوصیات یک زن ایده آل برای ازدواج


 

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره خانواده و روانشناسیخدمات متنوعی را زمینه مشاوره تلفنی قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Best Age to Get Married: What Math Tells Us | Time

 

بهترین زمان ازدواج چه سنی است ؟

 

9099072025

    

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.