سن مناسب ازدواج برای دختران چند سال است ؟

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

سن مناسب ازدواج برای دختران چند سال است ؟

۷۲۸ بازديد
۵٫۰
۰۱
 

سن مناسب ازدواج برای دختران از چه دیدگاه هایی قابل بررسی است ؟ سن مناسب ازدواج برای دختران دارای چه حداقل و حداکثری است ؟ چه ملاک هایی تعیین سن مناسب ازدواج برای دختران دخالت داشته اند و . . . سوالات فوق و سوالات بسیار دیگری خصوص سن مناسب ازدواج برای دختران وجود دارد که پاسخگویی به آن ها نیازمند دانش و آگاهی لازم می شد . یکی از اهداف مشاوره قبل از ازدواج این است که تشخیص دهد آیا زوج سن مناسب برای ازدواج هستند یا خیر ، آیا سنی که هستند آمادگی لازم برای شروع زندگی مشترک را کسب کرده اند یا خیر .

سن مناسب ازدواج برای دختران نیز یکی از مسائل مهم است که کارشناسان مشاوره خانواده  به آن پرداخته اند بتوانند به یک میانگین قابل اعتماد مورد سن مناسب ازدواج برای دختران دست پیدا کند . همانطور که می دانید ازدواج زود هنگام برای دختران صورتی که فرد آمادگی لازم را نداشته شد آسیب های جدی جسمی و روحی را به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر ازدواج دیر هنگام نیز پیامد های منفی خاص خود را دارد . این تفاسیر سن مناسب ازدواج برای دختران نیاز به توجه بیشتری دارد فرد بتواند زندگی مشترک را زمانی تجربه کند که پنسیل ، آمادگی و انرژی کافی را برای تشکیل یک زندگی موفق داشته شد .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی ازدواج


مناسب ترین سن ازدواج برای دختران

مناسب ترین سن ازدواج برای دختران را می توان توجه به یک سری ملاک ها و شاخص ها تعیین کرد . مناسب ترین سن ازدواج برای دختران شاید به صورت یک محدوده یا رنج سنی قابل تعیین شد اما به هیچ عنوان نمیتوان گفت که ازدواج محدوده سنی تعیین شده برای تمامی افراد مناسب است و نمی توان گفت تمامی دختران ید این رنج سنی ازدواج کنند . آداب و رسوم ، فرهنگ ، تربیت خانوادگی ، شرایط زندگی ، محیط زندگی ، محیط آموزشی و . . . همه مواردی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تعیین مناسب ترین سن ازدواج برای دختران ثیرگذار هستند .

عوامل فوق عث می شوند که فردی سن ۲۰ سالگی آمادگی کامل برای ازدواج را داشته شد و یک ازدواج موفق را تجربه کند حالی که فردی دیگر برای مثال ۲۷ سالگی توانایی و آمادگی شروع زندگی مشترک را خود نبیند . از این رو مناسب ترین سن ازدواج برای دختران زمانی خواهد بود که فرد ، کی ست ازدواج را داشته شد و آماده پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک شد .


بیشتر بخوانید: بهترین سن برای ازدواج


 

اختلاف سن مناسب ازدواج برای دختران

اختلاف سن مناسب ازدواج برای دختران نیز از مسائلی می شد که جلسات مشاوره ازدواج بسیار مورد بحث قرار می گیرد . اختلاف سن مناسب ازدواج برای دختران مانند سن مناسب ازدواج امری نسبی می شد . اینکه زوج چه اندازه از شخصیت انعطاف پذیری برخوردار شند بسیار مهم است . به عرتی هر چق زوج بتوانند عقاید ، افکار ، احساسات ، سبک زندگی و . . . خود را طرف مقابل تطبیق دهند و هر چق که بتوانند ک متقابل یکدیگر تلاش کنند به همان اندازه ثیر اختلاف سنی قابل تغییر است .

همانطور که اطراف خود شاهد هستیم که زوج هایی اختلاف سنی بسیار کم هیچ سازشی نسبت به یکدیگر ندارند اما مقابل زوج هایی اختلاف سنی قابل توجه زندگی مسالمت آمیزی را کنار یکدیگر دارند . اختلاف سنی مناسب به این مسئله مربوط است که زوج چه اندازه بتوانند یکدیگر سازگاری داشته شند و شخصیت آنان برای مکمل هم بودن انعطاف پذیر شد . اما طبق پژوهش ها و تحقیقاتی که مورد اختلاف سن مناسب صورت گرفته است میانگین ۵ سال را مورد اختلاف سن مناسب ازدواج برای دختران نظر گرفته اند .

 

سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه روانشناسان

سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه روانشناسان به طور حتم زمانی خواهد بود که بلوغ و جنبه های مختلف آن فرد احساس شود . حساسیت های جسمی و جنسی دختران که مسئله مهم روری را شامل می شود عث شده است که بلوغ جنسی و جسمی اولین معیارهای ازدواج برای تشخیص سن مناسب ازدواج دختران شد چراکه اگر فرد آمادگی جسمی و جنسی را مورد ازدواج نداشته شد آسیب هایی که جریان روابط زناشویی به جسم و روح او وارد می شود بسیار جدی و خطرناک خواهد بود .

اما تنها رسیدن به بلوغ جنسی کافی نمیشد و پس از آمادگی جسمانی فرد ید از نظر روحی روانی کاملاً بتواند چیستی زندگی زناشویی و هل را ک کند و دیدی آگاهانه به آن تمایل داشته شد . این تمایل تنها زمانی فرد ایجاد می شود که بلوغ شخصیتی لازم او شکل گرفته شد و از آنجایی که بلوغ فردی و اجتماعی تحت ثیر عواملی هستند که پیش از این ذکر شد ، تجلی این بلوغ افراد مختلف سنین متفاوت خواهد بود اما به طور میانگین سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه روانشناسان محدوده ۲۳ ۲۵ سالگی می شد و حتی سن ۲۵ سالگی را به عنوان سن طلایی برای ما شدن نظر گرفته اند .

سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه اسلام

سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه اسلام به طور دقیق تعیین نشده است و اسلام ازدواج را نه برای پسران و نه برای دختران به سن خاصی محدود نکرده است اما آیات و روایات متعددی به جنبه های مختلف ازدواج و همین طور سن مناسب ازدواج اشاره شده است . آنچه که از این آیات و روایت می توان برداشت کرد این است که سن مناسب ازدواج برای دختران از دیدگاه اسلام زمانی است که نه تنها فرد به بلوغ جنسی و جسمی رسیده شد بلکه بتواند مصلحت خود را به ستی تشخیص دهد و همینطور تمایل لازم به ازدواج را داشته شد .

روشن است این موارد به همان مسئله بلوغ همه جانبه برمیگردند اما حداقل سنی که بنا بر آیات و روایات برای ازدواج دختران نظر گرفته شده است از نظر اسلام سن ۹ سالگی می شد .سن مناسب ازدواج برای دختران سنی است که شناخت کافی از زندگی مشترک و مسائل و وظایف آن را داشته شند و وجود این شناخت به ازدواج متمایل شند و آمادگی آن را خود ببینند .

 

سوالات متداول

سن مناسب ازدواج برای دختران چیست ؟

سن مناسب ازدواج برای دختران سنی است که شناخت کافی از زندگی مشترک و مسائل و وظایف آن را داشته شند و وجود این شناخت به ازدواج متمایل شند و آمادگی آن را خود ببینند .

مناسب ترین سن ازدواج برای دختران از دیدگاه روانشناسی چیست ؟

روانشناسی ازدواج نیز نظر گرفتن ملاک های موثر ازدواج موفق محدوده سنی ۲۳ ۲۵ سالگی را به عنوان سن مناسب ازدواج نظر گرفته است و احتمال ازدواج موفق رنج سنی تعیین شده را بیشتر میداند .

سن مناسب ازدواج برای دختران چق ازدواج موفق ثیر دارد ؟

به طور معمول اگر فرد شرایط طبیعی رشد پیدا کرده شد رنج سنی تعیین شده هم به بلوغ لازم دست پیدا کرده است و هم انگیزه و انرژی لازم برای تشکیل یک ازدواج موفق را دارد .

سن مناسب ازدواج برای دختران چگونه محاسبه میشود ؟

کارشناسان مشاوره خانواده و روانشناسی توجه آمار ازدواج های موفق و نا موفق و تحلیل عوامل موثر بر آن فاکتور هایی را مشخص میکنند و توجه به اینکه این فاکتور ها چه میانگین سنی بیشتر وجود دارد سن مناسب ازدواج را مشخص میکنند .

سن مناسب ازدواج برای دختران دختران مشابه است ؟

به طور حتم پاسخ این سوال خیر میشد چرا که تفاوت های فردی و همینطور تفاوت های محیطی عث میشوند که بلوغ افراد مختلف سنین متفاوتی شکل بگیرد . بنابراین سن ازدواج برای هر فرد به این بستگی دارد که چه زمان آمادگی لازم او ایجاد شود .


بیشتر بخوانید: تست مشاوره قبل از ازدواج

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Marriageable age

 

سن مناسب ازدواج برای دختران چند سال است ؟

از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.