چرا برخی کودکان اضطراب جدایی دارند؟

مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

چرا برخی کودکان اضطراب جدایی دارند؟

۷۱۲ بازديد
۰٫۰
۰۰
 

اضطراب جدایی یا separation anxiet  حالتی است که کودک به هنگام جدایی از خانه یا مراقب خود به آن دچار میشود . گاهی کودک به هنگام جدا شدن از ما یا مراقب ، اضطراب بوجود می آید و کودک بی قرار میشود . والدین ید بدانند وقتی فرزند آنها سنین پایین تر است ، از اینکه او را تنها بگذارند می ترسد و به همین علت ممکن است پرخاشگر یا نا آرام شود . گذشت زمان و روند طبیعی رشد این مشکل حل می شود ، اما اگر ادامه پیدا کند والدین می توانند مراجعه به مشاوره روانشناسی مشکل کودک خود را حل کنند . این مشکل روند رشد زمانی حل میشود که کودک می داند افراد و اشیا حتی نبودشان هم وجود دارند . این مسئله به اختلال شخصیت ارتطی ندارد و بخشی از روند رشد کودک است .

تعریف اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی از نظر مشاوره خانواده آویژه حالتی است که کودک از امنیت عاطفی لازم برخوردار نیست و دچار اضطراب میشود و به گونه ای افراطی به ما یا مراقب خود میچسبد . به طور طبیعی وابستگی کودک از ۷ماهگی آغاز ، ۱۰۱۸ماهگی به اوج خود میرسد و نهای ۳سالگی وابستگی خاتمه می یابد . اما بعضی کودکان سنین لاتر نیز این وابستگی خود را به مراقبشان دارند ، این مقدمه اختلال اضطراب جدایی است . به طور مثال به سختی از مراقب جدا میشوند به مسه بروند ، برای زی دوسنشان بهانه تراشی میکنند که مدا از مراقب خود دور شوند . این نوع اضطراب ارتط مهمی سبک های دلبستگی دوره های مختلف رشد کودک دارد . اگر کودک دوره نوزادی و شیرخوارگی به اندازه مناسب کنار والدین خود شد کمتر دچار این اضطراب میشود .

علائم اضطراب جدایی

علائم اضطراب جدایی بیقراری و ترس از اینکه مدا مراقبشان از آنها دور شود آغاز میشود . ترس از مهم‌ترین علائم اضطراب جدایی است که کودک دوست ندارد فرد دیگری به غیر از ما بیرون از منزل یا مکان های دیگر برود . شب ااری که معمولا از سه چهار سالگی آغاز میشود یکی از شایع ترین علائم این اختلال است . مکیدن انگشت شست از نشانه هایی است که بر اثر فشار روانی و اضطراب بوجود می آید . جویدن ناخن که شدت زیادی پیدا میکند به طور معمول از پنج سالگی آغاز میشود میتواند همزمان تهوع ، دل د ، سرد شد . کودکان مدام ترس این را دارند که مدا یکی از اعضای خانواده را از دست بدهند نتیجه ممکن است حتی زمان خواب پ و ما خود را بیدار کنند از سلامت آنها مطمئن شوند .


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی


 

ابتلا به اضطراب جدایی

ابتلا به اضطراب جدایی می تواند ناشی از این شد که کودک احساس ناامنی میکند . از دلایل ابتلا می توان به این موارد اشاره کرد که برخی کودکان به طور ژنتیکی خلق و خوی حساسی دارند و آمادگی بیشتری برابر ابتلا به این اختلال نشان میدهند . تغییرات محیطی عامل دیگری است که ابتلا به این اختلال نقش دارد مثل جابجایی مسه و خانه . دلبستگی کودک به مراقب ۳ ۵ سالگی تثبیت میشود و جدایی والدین یا مرگ یکی از اعضای خانواده می‌تواند منجر به اختلال اضطراب جدایی این سن شود . روش فرزند پروری خانواده‌هایی که تربیت فرزندان شان تربیت آسان نظر می‌گیرند یا آنهایی که تربیت سختی را برای کودکانشان انتخاب میکنند ، کودک را برای انجام هر کاری دچار اضطراب می کنند و ممکن است به اختلال مذکور دچار شوند .

مشکلات اضطراب جدایی

مشکلات اضطراب جدایی بزرگسالی میتواند بروز اختلالات روانی موثر شد . فردی که به ما یا پ خود وابسته است ممکن است به ازدواج تن ندهد یا نتواند بدون مراقب خود کارهای بزرگ انجام دهد . می‌توان گفت که فرد ممکن است شغل ، ازدواج و کارهای دیگر دچار مشکل شود . مشکلات اضطراب جدایی ممکن است به صورت مشکلات گوارشی ، سرد ، حالت تهوع بروز کند . شدت این اضطراب سطح رشدی و سن تقویمی کودک متناسب است و واکنش های ناسازگانه افراطی و مشکل ساز این موقعیت ها بروز پیدا میکند . مثلا یک کودک سن مسه از ماندن مسه به تنهایی دچار اضطراب شده و گریه میکند و یا وارد کلاس نمیشود . کودکانی هستند که اق خود تنها نمی خوابند و حتی نصفه شب استرس بیدار میشوند و بی قراری میکنند .

مان اضطراب جدایی

مان اضطراب جدایی از نظر مشاوره خانواده آویژه راه های مختلفی دارد . جلسه مشاوره ، ابتدا مانگر از شرایط کودک سوالاتی میپرسد بداند کودک چه محیطی بزرگ میشود و مرحله دوم به آموزش والدین میپردازند . روش های مان میتواند تغییر تصور کودک زی مانی و مانهای شناختی رفری شد . مهم‌ترین اصل این است که کودک ابتدا ترس و نگرانی خود را بیان کند ، سپس توانایی ها و مهارت های لازم برای مقابله کردن آن را به کودک می آموزند . آموزش والدین ابتدا بررسی نوع تربیت و سبک آموزش آنها آغاز میشود ، بطور مثال بعضی والدین ممکن است زمانیکه کودک کار ناستی انجام میدهد بگویند این کار را تکرار کنی میروم و دیگر نمی آیم . مشاوره از والدین میخواهد که کید کنند کار کودک را دوست ندارند و از تهدید استفاده نکنند .

ارتط کودک دارای اضطراب جدایی

مان اضطراب جدایی بستگی به ارتط مشاور کودک دارد . ابتدا مشاور ید احساس امنیت به کودک بدهد و اعتماد کودک را جلب کند . مرحله بعدی والدین ید یاد بگیرند که استرس و اضطراب خود را کم کنند زیرا استرس و اضطراب والدین به کودک  منتقل شده و عث میشود که اختلال تشدید شود . والدین ید سعی کنند کودک خود را زی ها و کارهای گروهی شرکت دهند به تیج از استرس آنها کم شود . میزان اضطراب جدایی کودکان ارتط قابل توجهی کارکرد و توانایی های او دارد دارد . پس به محض دیدن علائم ذکر شده ، والدین ید کودک خود را نزد مشاوره روانشناسی ببرند قبل از ورود کودک به مسه مان شود .

 

‌ارتط سبک دلبستگی و اضطراب جدایی

تعریف اضطراب جدایی ارتط مستقیمی سبک دلبستگی دارد . سبک های دل بستگی شامل سه دسته میشود اول سبک دلبستگی ایمن که آن کودک محیط بدون بی قراری قی میماند بطوریکه فقط والدینش دسترسش هستند . کودکان سبک اول معمولا دچار اضطراب جدایی نمیشوند و یا بطور معمولی از این دوره عبور میکنند . سبک دوم دلبستگی ناایمن است و کودک جایی که والدینش را نبیند دچار بیقراری میشود و دیدن والدین خود دوره آرام میشونذ . کودکان سبک دوم دچار اضطراب جدایی میشوند که اگر مان شود اثر ماندگاری ندارد . سبک دلبستگی اجتنابی زمانی شکل میگیرد که کودک بعد از بی قراری حتی اگر والدینش زگردند ز هم آرام نمیشوند و احساس امنیت خود را کامل از دست داده است . کودک این مرحله اگر مان نشود مستعد ابتلا به اختلالات دیگر هم میشود .

سوالات متداول

آیا برای کاهش اضطراب جدایی راه حلی وجود دارد ؟

بله ، یکی از راه حل ها این است که والدین حد ممکن کودک خود قایم شک زی کنند و همچنین برای او مشخص کنند که چق دور از او میمانند یا موقع خروج از منزل حتما او خداحافظی کنند .

آیا اختلال اضطراب جدایی همه سنین شیوع پیدا میکند ؟

خیر شیوع این اختلال بیشتر کودکی است و نسبت برابری دختران و پسران دارد اما اگر مان نشود نوجوانی و بزرگسالی اثرات ماندگاری رفر و انتخابهای افراد میگذارد .

آیا منشأ اضطراب جدایی میتواند از اضطراب خود والدین شد ؟

بله ، یکی از دلایل ابتلا به اضطراب جدایی ، والدینی هستند که حمایت افراطی نسبت به کودک خود دارند و عث میشود که کودک احساس امنیت خود را از دست بدهد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز  خدمات متنوعی را زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Separation Anxiety in Children: Symptoms, Treatment and …

 

چرا برخی کودکان اضطراب جدایی دارند؟

از

09353000102

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.